Měla jsem tu čest být v mém oblíbeném pořadu Host Radiožurnálu a povídali jsme si s Petrem Králem nejen o týdenních hrách, ale i obecně o projektu Vraťme děti do hry. Podívat se a poslechnout si můžete zde:
Účinkování v pořadu Sama doma bylo mým prvním vystoupením v médiích a jsem moc ráda za příležitost alespoň ve zkratce představit maminkám a babičkám jak dětem zpříjemnit volný čas.
Video z pořadu Sama doma, těsně po Miro Žbirkovi ;-)
Na Déčku v pořadu Wifina jsem ukazovala, jak si jednoduše a rychle vyrobit halloweenský kostým. Tuto a další inspirace (na adventní kalendář, sklenici vzpomínek, prázdninové pohledy, tipy na výlety aj.) můžete najít na webu v sekci Aktivity s dětmi.
Ráda poslouchám podcasty, a tak mě potěšilo, že mohu být i jejich účastníkem.
V podcastu Po Mateřských Stopách jsem si povídala o mých hrách s Terkou a bylo to moc příjemné setkání, tak snad je to z toho rozhovoru cítit. Dozvědět se tu můžete něco o hrách, které jsou k dispozici a kdy a s jak velkými dětmi si je nejlépe užijete, ale i o tom, proč vlastně jsem se na přípravu her dala.
Před časem jsem objevila i moc fajn podcast na téma štěstí Happyence, a protože jsme se s jejich autorem shodli, že hry a hravé dětství může přispívat ke štěstí dětí a tím pádem vlastně i rodičů, vznikl podcast i na toto téma.
Projekt Vraťme děti do hry vznikl z potřeby jedné mámy, aby se její děti nestaly obětí technologií, jak často vídala okolo sebe, aby pochopily, že technologie jsou výborným nástrojem, dobrým sluhou, ale zlým pánem.
Vzpomněla si na svoje dětství plné her a táborů. Postupně si z knihovny nanosila a dostudovala asi 20 kg literatury, přečetla mrak internetových zdrojů a pustila se do toho.
Je to těžké, když v televizi je nespočet programů a nabídka na počítači doslova nekonečná. O to víc je třeba dětem nabídnout jiný lákavý program, který jim ukáže, že hraní a zábava s kamarády nebo v rámci rodiny může být mnohem lepší než odpoledne strávené u telefonu nebo před televizí.
Způsob trávení volného času má také významný vliv na rozvoj sociálních dovedností a kreativního myšlení dětí.
Více důvodů PROČ, z pohledu odborných příspěvků a studí, je k přečtení v části: Co na to odborníci.
Slýchávám často, že dnešní děti jsou jiné. Ano i ne. Mají potřebu, touhu i chuť hrát si, stejně jako jsme ji měli my i spousty generací dětí před námi. Díky lákavosti technologií je však dnes těžší je zaujmout a když nemají co dělat, zábavu si samy nevymyslí, ale zvolí nejjednodušší cestu – sáhnou po mobilu nebo ovladači televize.
Hrát si však chtějí více a raději s námi, kamarády i spolužáky, jen je třeba jim ukázat cestu a nabídnout jinou než elektronickou zábavu.
Pomocí připravených podkladů k vytištění zvládnete hry s minimem námahy i času lépe než profesionál a úsměv dětí a radost budete prožívat spolu s nimi. Vyzkoušejte připravené hledačky pokladů, bojovky, hry na oslavy, únikovku, týdenní hry i další. A tak spolu Vraťme děti do hry...
Pokud byste ještě váhali, zda vynaložené úsilí má smysl, připojuji některé studie a rozhovory na toto téma.
(Nechci si hrát na svatou. Naše děti také mají k dispozici mobil a počítač, ale jde o to, mít, alespoň dokud to jde, pod kontrolou množství času takto strávené a nabízet a ukazovat jim i další alternativy zábavy a podporovat je ve hrách a aktivitách s námi a kamarády v reálném světě, ne tom virtuálním.)
Varující je třeba rozhovor Lucie Výborné s Martinem Stránským, odborníkem na lidským mozek, který jednoznačně tvrdí, že IQ dětí se snižuje a mohou za to sociální sítě.
Na stránkách iRozhlas.cz je s Janem Stránským ještě jeden rozhovor (ale pozor, není to příliš optimistické čtení).
Článek Dětem škodí obrazovky a displeje. Ale jinak, než si rodiče obvykle myslí o vyšel na iDnes byl velmi podrobný. Doporučuji k přečtení. Možná ho můžete dát přečíst i svým dětem, pokud už jsou starší a zákazy s nimi nic nepořídíte.
Věřím, že když jste na stránkách „Vraťme děti do hry“ je tento článek o důležitosti společných výletů nošením dříví do lesa, ale je milé si přečíst, že to děláme dobře – alespoň občas ;-) Tipy na výlety najdete i v záložce aktivity. Nicméně je jasné, že na výlety se českým rodinám moc nechce. Roli hrají peníze i pohodlnost.
Autor knihy Digitální demence má názory hodně nekompromisní, ale rozhovor v Lidovkách je zajímavý. Nadužívání telefonů a tabletů je pro děti přímo likvidační, míní psychiatry Manfred Spitzer.
Z výzkumu o vnímanám pocitu štěstí je nejzajímavější asi fakt, že Spojené státy zaznamenaly výrazný pokles v žebříčku štěstí, který je dáván do přímé souvislosti s čím dál tím větším procentem času stráveným u telefonů a z toho vyplývajícím nedostatkem času na spánek, čtení a setkávání se s dalšími lidmi.
Článek z ct24 Děti tráví čas mezi televizí, počítačem a mobilem sice je už z roku 2011, ale to, co výzkum zjistil jednoznačně platí i teď.
Právě volný čas, který s dětmi tráví i rodiče a neodbydou je pouze tím, že jim pustí televizi, posiluje sociální vazby v rodině a umožňuje společné zážitky. Důležité jsou pro spokojenost dětí i různé zájmové kroužky, které jim umožňují něco aktivně prožívat a tvořit. Podle odborníků jsou také společné aktivní zážitky rodičů a dětí tou nejlepší investicí do budoucnosti školáků.
Pokud by vás detail výzkumu zajímal podrobněji, zpráva v angličtině je k přečtení zde.
A ještě přikládám pár výzkumů - např.:
O negativním vlivu sedavého životního stylu u dětí a pasivním trávení volného času. Výzkum byl realizovaný v ČR a dospěl ke zjištění, že už od 11 let tráví děti i ve všední den vice jak 2 hod. na počítači, což má negativní zdravotní vliv na vývoj dospívajícího jedince. Vzhledem k tomu, že výzkum je z roku 2012 a za tu dobu se technologie v oblasti dotykových telefonů masivně rozšířily, byla by čerstvá data asi ještě více alarmující.
Další studie sice popisuje situaci v USA a můžeme si fandit, že na tom naše děti zdaleka nejsou tak špatně, nicméně i kdybychom byli na nižších číslech, tak trendy jsou natolik alarmující, že bychom je neměli zanedbat.
Ve studii například došli k závěru, že množství času, které děti ve věku tráví kreativní hrou se výrazně zmenšilo (u skupiny 9-12 let dokonce o 94%!), při čemž právě kreativní hra je základem učení, kreativního myšlení, schopnosti řešit problémy a soucítit s jinými.
Jeden výzkum o nadměrném používání technologií shrnuje shrnuje článek z nedávné doby Pětina dětí hraje na PC přes 4 hodiny denně.
Určitě si přečtěte znaky, kdy už se jedná o závislost v článku "Vypnula synovi internet, tak ji napadl. Závislých na hrách přibývá." Ale i pokud vaše dítě do této kategorie nespadá, snažte se jeho čas strávený na mobilu omezit, protože závislost vzniká postupně a plíživě. To však platí i pro nás dospělé, kdy říkat dětem, že by měly používání mobilu více kontrolovat, když sami na něm scrolujeme celou společnou večeři, nebude mít valný efekt.
Po minulých dobách jsme u nás extrémně citliví k nařízením shora, ale výzkumy i ze světa mluví vcelku jednoznačně pro zákaz mobilů ve školách. Průzkumy Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD)a UNESCO dokazují, že používání mobilních telefonů zhoršuje soustředění ve třídě, má negativní dopad na výsledky a dle některých studií dokonce i na duševní zdraví dětí. Nějaká forma omezení už je nebo se chystá v Itálii, Francii, Švédsku, Finsku, Anglii i Irsku. Fajn, že se to začíná alespoň zvažovat i u nás. „Stav ohrožení zdraví.“ Bašta IT zvažuje, že vezme školákům mobily".
Budu přidávat další zdroje a odkazy na články a studie na téma důležitosti kreativního hraní a omezení technologií, protože jestli něco můžeme udělat pro budoucnost svou i svých dětí, tak je to právě teď.
Jestli jste narazili na nějaké zajímavé informace k tématu, budu ráda za odkaz.
Pokud chcete zjistit ještě něco o mně, ale hlavně o projektu, můžete se kouknout, co napsala moje kamarádka z vysoké – ale její úvod neberte doslova – to je jen spisovatelská nadsázka.
Jsem úplně normální máma, která se taky občas schová před dětmi, aby měla chvilku klidu nebo usne u společného četní :-)
Rozhovor se mnou je publikován na jejím blogu.